Die organisierte Zivilgesellschaft als Partnerin zur Förderung der Inklusion

Lesezeit: 7 min

Die Europäische Kommission unterstützt zivilgesellschaftliche Organisationen, die einen Beitrag zu den politischen Prioritäten der EU leisten, unter anderem zur Förderung der inklusiven Bildung für alle. Aus diesem Grund werden im Rahmen der Förderlinie «Zusammenarbeit mit der Zivilgesellschaft im Bereich der allgemeinen und beruflichen Bildung» europäische Nichtregierungsorganisationen und EU-weite Netzwerke mit Betriebskostenzuschüssen strukturell unterstützt. Eine der aktuell geförderten Organisationen ist die European Studentsʼ Union (ESU).

Was erhofft sich die Europäische Kommission durch die Kooperation?

Zivilgesellschaftliche Organisationen verfügen über weitreichende Netzwerke auf europäischer und nationaler Ebene und stehen im engen Austausch mit verschiedenen Zielgruppen. Durch und über sie können somit EU-Bürgerinnen und -Bürger erreicht werden, um beispielsweise das Bewusstsein für den Europäischen Bildungsraum sowie die EU-Politik im Bereich der allgemeinen und beruflichen Bildung zu sensibilisieren.

Gleichzeitig dient die Zusammenarbeit zwischen den einschlägigen Interessenträgerinnen und -trägern und der Europäischen Kommission auch dem Austausch von Strategien, dem Lernen und der Unterstützung bei der Verwirklichung der Ziele und Prioritäten der EU, unter anderem Inklusion und Vielfalt als einer der 4 Prioritäten des Erasmus+ Programms. Dadurch fungieren die zivilgesellschaftlichen Organisationen folglich nicht nur als Multiplikatoren nach dem Top-down-Ansatz, sondern sie leisten ebenso einen Beitrag zur Politikentwicklung nach dem Bottom-up-Ansatz.

Was wird gefördert?

In der im Oktober 2021 veröffentlichten Aufforderung zur Einreichung von Vorschlägen: Zusammenarbeit mit der Zivilgesellschaft: Allgemeine und berufliche Bildung definierte die verantwortliche Exekutivagentur für Bildung und Kultur (EACEA) insgesamt 4 Themen und Schwerpunkte, die von «auf dem Gebiet der allgemeinen und beruflichen Bildung tätigen zivilgesellschaftlichen Organisationen durch innovative, zielgerichtete und kreative Strategien und Aktivitäten» wirksam gefördert werden sollten: inklusive Bildung für alle; Aneignung eines breiten Spektrums von (Schlüssel-)Kompetenzen durch alle Bürgerinnen und Bürger; Unterstützung von Lehrkräften, Mitarbeitenden sowie Leiterinnen und Leitern von Bildungs- und Ausbildungseinrichtungen; sowie herausragende Leistungen und Innovation.

Zur Förderung der inklusiven Bildung zählen unter anderem: 

  • Maßnahmen zur Integration von benachteiligten Lernenden (einschließlich der Lernenden mit Migrationshintergrund) und der Lernenden entsprechend ihren Bedürfnissen
  • die Stärkung der Zusammenarbeit mit Familien, sozialen Einrichtungen, der Zivilgesellschaft, Sozialpartnern und mit dem nicht formalen Lernsektor
  • die Unterstützung von Lehrkräften, Ausbilderinnen und Ausbildern, Pädagoginnen und Pädagogen sowie Leiterinnen und Leitern von Bildungseinrichtungen beim Umgang mit Vielfalt und bei der Förderung einer gerechten und vorurteilsfreien Lernumgebung
  • die Verbesserung der Governance im Bildungssektor, Förderung und Überwachung von Mechanismen, die den Abbau von Hindernissen bewirken, die potenziell zu Ungleichheiten im Bildungssektor führen

Und wie sieht die Unterstützung aus?

Im Gegensatz zu den Projektförderungen im Rahmen der anderen beiden Förderlinien der Leitaktion 3: Politikunterstützung – den Europäischen Experimentellen Maßnahmen und den Projekten Sozialer Inklusion – werden bei der «Zusammenarbeit mit der Zivilgesellschaft» Betriebskostenzuschüsse zum Budget einer Organisation gewährt. Damit erhalten Organisationen, deren satzungsgemäße Tätigkeiten den strategischen Zielen der EU-Politik dienen, einen allgemeinen finanziellen Zuschuss; es wird also kein konkretes Projekt unterstützt.

Kontakt:
Kathrin Herres
EU04 – Politikunterstützung

Fördermodalitäten

Wer kann teilnehmen? 
Europäische Nichtregierungsorganisationen und EU-weite Netzwerke im Bereich der allgemeinen und beruflichen Bildung

Dauer der Förderung: 12 Monate

Art der Finanzhilfe: Betriebskostenzuschuss

Förderhöhe: 80.000–200.000 Euro (abhängig vom Aufruf)

Antragstellung bei der EACEA

«Das Schlüsselkonzept ist ‹Gleichheit›»

To what extent are inclusion and diversity embedded in your work programme and activities?

Matteo Vespa: Inclusive higher education is deeply embedded in the work of the European Students’ Union. ESU has been the main promoter of the Social Dimension in Higher Education, defined in the Paris Communiqué of the European Higher Education Area Ministerial Conference of 2019 as the «commitment that the student body entering and graduating from European higher education institutions should reflect the diversity of Europe’s populations» by «improv[ing] access and completion by under-represented and vulnerable groups.»

ESU’s work on the issue is embodied by several lines of action. ESU is promoting a Student Rights’ Charter as the minimum set of criteria to be enjoyed by all students in Europe. We are working extensively on mental health support, both in terms of policy advocacy and through research. Furthermore, ESU has a Gender Mainstreaming Strategy and a Human Rights and Solidarity Strategy that define ESU’s internal and external activities in the two fields.

How can the higher education sector be made more inclusive? How does or can ESU help achieve this goal?

Matteo Vespa: The first element is that education should be free. This is the ultimate goal recognised by the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. This means free of direct costs (tuition fees), but also indirect ones which can be as effective at limiting access to education as tuition fees: housing, transport, cost of living, cost of study materials – for all this, scholarships are fundamental. 

But this might not be enough. Students come from different backgrounds and have different starting points, and this difference needs to be acknowledged and addressed so that everyone has the same opportunity to develop. The key concept is «equity». We should not be afraid to promote affirmative actions, and we need to assess whether and how our education systems as a whole tend to reproduce social barriers. 

ESU’s role in this is multifaceted. At the global level, through its world organisation Global Student Forum, it works to enshrine investment in free education and affirmative actions in various international documents that provide a reference for the global discussion on education. At the European level, it is working to establish a reference framework on social dimension that will push governments to invest in opening up education (within the Bologna Process, the European Union, the Council of Europe). At the national and local level, through its member unions, it is campaigning for investments, legislation and policies that will allow disadvantaged groups to access and complete higher education. Finally, ESU can lead by example, by assessing internally how to foster the empowerment of the more disadvantaged students within its structures. That is why we are working on an equity plan, with an intersectional perspective including but not limited to dimensions of inclusion, gender equality, accessibility, racism, homophobia, transphobia, ableism, and xenophobia.

Matteo Vespa ist Präsident der ESU, Nuria Portero Projects and Research Officer.

Die 1982 unter dem Namen Western European Student Information Bureau gegründete European Studentsʼ Union (ESU) ist der Dachverband von 45 nationalen Studierendenvertretungen in 40 Ländern mit insgesamt 20 Mio. Mitgliedern. Ihr Ziel ist es, die bildungsbezogenen, sozialen, ökonomischen und kulturellen Interessen der Studierenden auf europäischer Ebene gegenüber allen relevanten Gremien und Interessen zu vertreten und zu fördern. Die ESU hat ihren Sitz in Brüssel. 

Weitere Informationen unter https://esu-online.org.

Your organisation is also participating in the project «Social Meaning Impact Through LLL Universities in Europe» (SMILE) under the funding line «Social Inclusion Through Education, Training and Youth». What needs does the project address, what are its objectives and what results have already been achieved?

Nuria Portero: The SMILE project under KA3 supports policy reform on social inclusion and common values, specifically policies that trigger reform in the field of education and training. It aims to disseminate good practices on inclusive learning initiated in particular at the local level. More specifically, its objective is to promote inclusive education and training, and foster the education of disadvantaged learners (target audience), for example by helping educational staff address diversity and reinforcing diversity among educational staff. 

This project deals with three main disadvantaged groups. These are, firstly, learners with migrant backgrounds. This pillar covers the problem of lower access, participation and attainment among first or second generation immigrants in higher education, and it addresses the need to train university staff (both academic and non-academic) in relation to this dimension. Secondly, it looks at women leadership in tertiary education. This pillar covers the need to foster equal access to leadership positions by raising awareness of the obstacles that currently prevent women in tertiary education from holding top positions and by making sure these barriers are identified and removed. It addresses the need to train university staff (both academic and non-academic) in relation to this dimension. And thirdly, it looks at learners with low socio-economic status. This pillar covers the need to address the problem of lower access, participation and attainment among learners with a lower socio-economic status. It addresses the need to train university staff (both academic and non-academic) in relation to this dimension. ESU’s direct role in the project lies in the Working Package 4 on Policy Recommendations and it supports Working Package 8 on the exploitation of SMILE tools and dissemination. 

ESU has been advocating an inclusive learning environment for all and the full inclusion of disadvantaged groups within higher education for a long time now. In the last three years, ESU has been partners in more than ten European co-funded projects under Erasmus+ (KA2 and KA3) and Horizon 2020. The student’s perspective has been represented and plays an active role in projects that focus on different key areas of higher education: sustainability, human rights, student participation, extra-curricular activities, and quality assurance. Therefore, ESU will ensure the sustainability of the project results not only by advocating at the European and National policy level, through our National Students’ Unions, but also by upholding its principles and values in future projects.